|
A hangsúlyok jelölésrendszere
Írott jelölés
|
Számítógépes jelölés
|
Elnevezés
|
×××
|
BN1 (gyenge) betűtípus
|
gyenge szakaszhangsúly
|
×××
|
BN2 (szakasz) betűtípus
|
közepes szakaszhangsúly
|
×××
|
BN3 (emelt) betűtípus
|
emelt erejű szakaszhangsúly
|
×××
|
BN4 (mondat) betűtípus
|
fő- vagy mondathangsúly
|
^
|
^ – Kúpos ékezetjel (AltGr+3)
|
kapcsolóív (hangsúlytalan szó)
|
\
|
\ – Fordított perjel (AltGr+Q)
|
rövid szünet
|
|
|
| – Elválasztójel (AltGr+W)
|
közepes szünet
|
#
|
# – Kettőskereszt (AltGr+X)
|
hosszú szünet
|
A hangsúlyok jelöléséhez szükséges betűkészlet letöltéséről és telepítéséről a Betűkészlet menüpontban tájékozódhat.
Fontosabb szabályok a Beszélni nehéz! helyes jelöléséhez
A jelölések, használatuk
-
Hangsúlyok
A babona, miszerint minden kimondott mondatunk minden egyes szavának első szótagja hangsúlyos, természetesen nem igaz. Rögvest megbizonyosodhatunk arról, hogy melyik változat a helyes, ha „eldöcögtetjük” a következő mondatot:
Az ember nem nyelhet le egy falatot se.
Illetve elmondjuk helyesen, nyelvünk természetéhez jobban illően – így:
Az ember nem^nyelhet^le^egy falatot^se.
Hogy melyik szóra esik nagyobb nyomaték, azt a mondatban betöltött szerepe határozza meg. Ugyanaz a hangsor az egyik mondatban lehet nagyon fontos, ezért erős hangsúllyal ellátott, de lehet csak említő értékű, vagy éppen teljesen hangsúlytalan.
Például az „ember” szó az alábbiakban:
Nem^az állatok^tették,^hanem^az emberek.
Az ember nem^nyelhet^le^egy falatot^se.
Amit megígér^az^ember,^azt teljesítenie^kell.
Az is segít, ha tudjuk: az új közlés, amelyet az adott mondatból ismerünk meg, fontosabb, mint a „közös előismeret” vagy a korábban már említett információ. Ezt jól példázza Péchy Blanka: Beszélni nehéz! című könyvének 128. oldalán található részlete: „A férfi kávét rendel. Ahogy a kávéját kavargatja, megpillant a szomszéd asztalnál egy nőt. A nő csinos.” A „kávéját” és a „nő” szavak másodszorra már csak elenyésző hangsúlyt kapnak.
Erősen leegyszerűsítve a hangsúlytípusok használatáról elmondhatjuk, hogy:
-
Főhangsúlyt az a szó kap, amelyik az újdonságértéke, fontossága miatt a leglényegesebb a mondatban.
Tegnap^vittem^el.
Ő különösen^nagy^segítségre^szorul.
Főleg akkor,^ha semmi^esélye^sincs^a győzelemre.
-
A szakaszhangsúly hatálya a következő hangsúlyig tart, ebből a fokozatból gyakran több is található a mondatban. Ezek különböző erejűek lehetnek (gyenge, közepes, emelt erejű).
-
Gyenge szakaszhangsúly kerül a szóra, ha pl. a mondatban csak említő értéke van, vagy ha jelentéséből, mondatbeli szerepéből következően csekély a szerepe.
Ilyenkor mi^a^teendő?
Hiszen ennek utóélete^is^van,^és azzal^is^foglalkoztunk.
-
A közepes erejű szakaszhangsúly a leggyakrabban előforduló, átlagos erővel kimondott fokozat. A mondanivaló szempontjából lényeges, de nem kiugró fontosságú a szó, amelyet ilyen erővel hangoztatunk.
Megalakul^az új francia kormány.
Köszöntöm^a Társalgó hallgatóit.
Módosították^a felmondásról^szóló rendelkezést.
-
Az emelt erejű (erősebb) szakaszhangsúlyú szavak nyomatéka nem éri el a mondathangsúlyét – egynél több is lehet az összetett mondatban –, de érezhetően kiemelkedik az átlagos erővel ejtett szavak közül.
A nő,^a feleség^helyzete \ egészen más^volt,^mint^a későbbi^századokban.
A minisztertanács több nemzetközi^témát^is^megtárgyalt.
A miniszterelnökre^tartozik,^hogy \ kivel tud^és kivel akar együtt^dolgozni.
-
Szünetfajták
-
A rövid szünet inkább mondatokon belül, tagmondatok között, közbevetéskor fordul elő.
Most, \ úgy^látom, \ nem^tud^mit^kezdeni^magával.
De akadtak^a tagság^soraiban^is^olyanok,^akik védték, \ még bukása^után^is.
A mintegy hatvan^nyelven^megjelent könyveiben \ merész feltételezéseket^bizonyít.
-
A közepes időtartamú szünet jobbára egy gondolat, mondat lezárásakor következik. Gyakorta a mondatvégi írásjel után következik, időnként felsorolások előtt, pontosvesszőnél, kettőspontnál.
Csakugyan: | hol^tanulták^ezek^a kislányok, \ mi^a jó öltözködés?
Valamit rosszul^tudok. | Vagy^a magfizikai^folyamatokban, \ vagy^a csillagászatban, \ vagy mind^a kettőben.
De korai^volt^az^öröm. | Mert^az újdonsült kisinas minden^ténykedése \ balul^ütött^ki.
-
Hosszabb szünetet tarthatunk pl. egy bekezdés végén, párbeszédkor a két beszélő fél megszólalása közötti szünetet érzékeltetendő, értelmi elhatároláskor stb.
Ma^már április hetedike^van. # Én^is^tudom!
Jöttem^volna hamarabb^is. # Bár jöttél^volna!
Genf. # Újabb szovjet-amerikai tanácskozás^volt^a hadászati támadófegyver-rendszerek^korlátozásáról.
-
Hangsúlytalan szavak
A mondatban található hangsúlytalan elemeket kapcsolóívvel kötjük az előttük álló szóhoz. Ezek a szavak nyelvileg természetesen fontosak, nélkülük értelmetlen lenne a mondat, de a hangsúlyviszonyok szempontjából nem tartoznak a kiemelendő szavak közé.
Még mindig^a levegőben^maradunk.
Persze^ez nagyon^ritka.
Kaphatok^egy óra gondolkodási^időt?
Hangsúlyos és hangsúlytalan elemek a mondatban
Dogmaszerű megállapításokat itt se tehetünk, de az igaz lehet: vannak olyan szófajok, mondatrészek a mondatban, amelyek leggyakrabban hangsúlyosak, míg mások többnyire semmiféle nyomatékot nem kapnak.
Jórészt hangsúlyosak például (újdonságértékük szerinti erőfokozattal):
-
A kérdő névmás
Mennyibe^fog^kerülni^az új parlament?
Kik^vehetnek^részt^a zenei^heteken?
-
A határozó
Ezekről nagyon^érdekesen^írt Dienes^István, \ neves régészünk.
Ha arra^gondolunk,^hogy akkor élt^és tevékenykedett Vitéz^János.
-
A számnév
Ne^beszéljen! | Szóval egy^esztendőben^születtünk?
– Ma^már április hetedike^van. # – Én^is^tudom!
-
A családnév
Hallgassátok^meg Alekszej Tolsztoj két meséjét, \ Rab^Zsuzsa fordításában.
A negyedik^emeleten Chopin gyászindulója^szól^a rádióban.
-
Az egyenes szórendű igekötős ige(név)
S kifizettek hatezer^forint tárolási^díjat^is.
Reggel^meg főzök^neked levest, \ azért^majd fölásod^a fél kertemet
-
A tagadó- és tiltószó
Nincs mentőgépkocsi-gyártás.
Most \ úgy^látom, \ nem^tud^mit^kezdeni^magával.
A koros házaspár megdöbben,^de nem^csodálkozik.
-
Az „is” kötőszóval nyomósított rész
Nemcsak^a jobb fizetés, \ hanem^az érvényesülés^lehetősége^is^hívja.
Jöttem^volna hamarabb^is.
-
A jelzők
Az ablak üvegezését^a római^korban^találták^fel.
A záhonyi híd építése befejeződött.
Tudod^mit, szomszéd? | Adok^neked^egy bölcs tanácsot.
Ritkán kapnak hangsúlyt (vagy egyáltalán nem):
-
A határozott névelő
Tüntet^a volt osztrák kancellár.
Azon^töprengett, | miként^járhatna^túl^az^eszükön.
-
A határozatlan névelő
Gondolja^meg,^hogy^egy ember boldogsága^van^a^kezében.
De^egy életre belém^vésődött.
-
A kötőszó
A falu megmaradása^vagy pusztulása^forgott^kockán.
Az első^középdöntőben részt^vesz Tihany^és Keszthely^város^csapata.
-
A névutó
Ha bárki keresne telefonon; | csak hat^óra^felé^leszek^itt.
A Posta kábelügyelete^szerint: \ nem!
Kivétel: szembeállításban:
Nem^az asztal mellett,^hanem^az asztal alatt^láttam.
-
A hátravetett igekötő
A közgyűlés holnapután^fejezi^be^munkáját.
Nem^valószínű,^hogy valaki gyilkosságot^kövessen^el ok^nélkül.
-
A mondathangsúlyos (főhangsúlyos) részt követő szó (szavak)
Leonardo ekkor^az ötvenes^éveiben^járt.
Jaj, \ rossz^vége^lesz^ennek, fiam!
A jelölés során elkövethető – ennélfogva elkerülendő – hibalehetőségek:
-
Ne maradjanak jelöletlen szavak
De^egy életre belém vésődött.
Hiba: a „belém” és a „vésődött” szavak jelöletlensége
De^egy életre belém^vésődött.
-
Ne jelöljünk egy szót egyszerre hangsúlyosnak és hangsúlytalannak
Jenőt jól^ismerem^már, \ nagyon^sokra^tartom.
Hiba: az „ismerem” szó jelölése
Jenőt jól^ismerem^már, \ nagyon^sokra^tartom.
-
Ha egy hangsúlytalan szó mondatkezdő helyzetben van, felesleges elé kapcsolóívet tennünk
^Vagy nem^azt^kérte: | adnék jó ételt,^ha ásni^jön?
Hiba: a „Vagy” szó előtti kapcsolóív
Vagy nem^azt^kérte: | adnék jó ételt,^ha ásni^jön?
-
Ugyanaz a hiba, ha a mondatban szünet után következik a hangsúlytalan elem
De nemcsak képeket^festett, \^hanem novellákat^és verseket^is^írt.
Hiba: a „hanem” előtti kapcsolóív
De nemcsak képeket^festett, \ hanem novellákat^és verseket^is^írt.
-
Ne használjunk egynél több mondathangsúlyt
Aki minden szót hangsúlyoz, nem emel ki semmit!
Hiba: Minden túl van hangsúlyozva
Aki minden^szót^hangsúlyoz, nem^emel^ki semmit!
-
A hangsúlyos szavakban csak az első szótagot jelöljük, ne az egész szót
Mennyire^terjedt^ez^el^a közelmúltban?
Hiba: a „Mennyire” szó jelölése
Mennyire^terjedt^ez^el^a közelmúltban?
-
Csak annyi pontot tegyünk a gyenge szakaszhangsúllyal és emelt erejű szakaszhangsúllyal jelölt szavak alá, ahány betűjegy található az első szótagban
Mi^a teendő?
Hiba: a „teendő” szó jelölése
Mi^a teendő?
-
Kerüljük a nyilvánvaló hibákat
Hogyan tudnak^ilyen^körülmények között^dolgozni?
Hiba: a „tudnak” és a „között” szavak hangsúlya
Hogyan^tudnak^ilyen^körülmények^között^dolgozni?
Ki szelet \ vet, vihart^arat.
Hiba: A rövid szünet rossz elhelyezkedése
Ki szelet^vet, \ vihart^arat.
Pedagógusok^és társadalom egymásra^mutogatnak.
Hiba: a „Pedagógusok” és a „társadalom” szavak szóvégi hangsúlyozása
Pedagógusok^és társadalom egymásra^mutogatnak.
Forrás:
Szakács Béla és Kerekes Barnabás:
Szöveggyűjtemény és útmutató a középfokú iskolák Kazinczy-versenyéhez
|